vrijdag 23 mei 2008

Achteruitgang.

Zoals jullie weten of niet weten ben ik een klein beetje herboren teruggekomen
uit dat verre land dat zich eigenlijk alleen nog maar in mijn dromen bevindt.
Ik ben positiever geworden, socialer, opener enz...
Ik wil echt iets doen en ben klaar voor alles wat op mij af komt.
Ik ben er dus zo een beetje op vooruit gegaan.
Maar, spijtig genoeg is deze maatchappij er precies niet op aan het vooruit gaan,
maar zelfs aan het achteruit gaan.

Zo sloeg ik gisteren mijn krant open, en las ik dat Gent in een onderzoek van de Franstalige Katholieke universiteit over de meest leefbare gemeentenin Vlaanderen op één van de laatste plaatsen staat.
De meest leefbare gemeenten zijn blijkbaar gemeenten waar zo weinig mogelijk culturele diversiteit heerst en waar mensen zo veel mogelijk van hun rust (en verveling) kunnen genieten. Gemeenten als Brasschaat of Schilde, u kent het type.
Maar, uiteraard kan men of moet men de instelling die het onderzoek pleegde in vraag stellen.
Ik, die al heel mijn bescheiden leventje in Gent woon en met plezier, nam dit een beetje als een persoonlijke belediging en ik vond dit niet kunnen. Het is dan nog de vraag of dit wel een verantwoord onderzoek was en geen meningbeinvloedende rechtse zever. U mag uw keuze maken.

Dit heeft natuurlijk niet veel te maken met de huidige situatie in onze Belgische samenleving, maar het geeft wel een soort van beeld. Tegenwoordig wordt culturele diversiteit in het algemeen als iets negatief gezien. Terwijl het eigenlijk iets heel moois is. Eén van mijn eerste dagen hier, zat ik op de tram of op de bus, en merkte ik op dat het hier een culturele soep is met veel verschillende kruiden en smaken. En ik genoot ervan, geloof het of niet. Op dezelfde tram kan je soms tegelijkertijd Arabisch , Gents-Turks (Wallah len!) Spaans en Nederlands horen. In een land als Peru hoor je dit niet hoor. Daar hoor je Spaans, Spaans en Spaans. Naar mijn mening is diversiteit iets moois. Maar zo een mening is natuurlijk erg voor de hand liggend, en uiteraard als verschillende mensen samenkomen kan dit tot conflicten lijden, dat zit nu eenmaal in de natuur van de mens.

Maar, waar ik het nu wil over hebben is het volgende, de economische en politieke situatie in het huidige Belgie, pff tis allemaal erg ingewikkeld. Maar, ik merk dat prijzen stijgen, dat bedrijven moeten besparen, dat het in een stijgende lijn loopt en dat het er niet beter op wordt... De ongelijkheid wordt groter. Het is misschien niet te merken, maar het is wel een feit. Ook het verschil tussen allochtonen en autochtonen wordt groter en er zijn steeds minder allochtonen die een diploma hebben.
En als ongelijkheid groter wordt zijn conflicten bijna onvermijdelijk. Maar laten we alles niet te negatief bekijken, het komt wel allemaal in orde.
Maar, ik zou gewoon een algemene oproep willen doen om het hoofd niet te verliezen, om je niet te laten beinvloeden door algemene ideeen in de toekomst en vooral om positief te blijven...


Ilja
Ps: sorry voor mijn ongelofelijk voorspelbare en serieuze post, maar het moest er toch ooit van komen, niet waar?
Ik merk gewoon een beetje dat er iets aan de hand is, en ik wil dit eens aan jullie oren brengen of aan jullie ogen.
Zodat jullie voorbereid zijn, als het tijd is om met z'n allen naar Perú te vluchten....

3 opmerkingen:

Anoniem zei

ilja,

misschien was dit al langer en merk je het nu pas op..
ikweethetniet, ik ben momenteel nog niet in belgie en heb er ook niets van zin in! ik blijf je blog volgen..

groetjes,
hannah vanuit trujilloo

Anoniem zei

'k Had geen idee dat dat de basis was voor dat onderzoek! Schandalig vind ik het, ik sta er versteld van.

Enfin, ik ben het met je eens wat je hier allemaal neerschrijft, mensen voelen zich een beetje verloren denk ik.. Ik hoop dat ze zich wat positiever zullen opstellen in de toekomst, want zoals het nu aan 't lopen is heeft niemand er iets aan.

bram

Anoniem zei

ilja,
dit had je niet verwacht, maar zelfs hannahs mama volgt je blog!
Grappig om zien dat hannah vlak voor me schrijft en op hetzelfde reageert.. hoe zou dat komen?
hoop je ooit te ontmoeten!
groetjes,
kristien